Dispraksija in avtizem – Zakaj je zgodnja obravnava ključna?

Dispraksija in avtizem sodita med nevrološko pogojene razvojne posebnosti, ki lahko pomembno vplivajo na otrokovo vsakodnevno funkcioniranje, učenje in socialne odnose. Čeprav gre za dve različni stanji, se v praksi pogosto prepletata, kar zahteva celosten in dobro usklajen pristop k obravnavi. Razumevanje povezav med njima je prvi korak k ustrezni podpori otroku in družini.

Kaj je dispraksija in kako se kaže pri otroku?

Dispraksija je motnja motoričnega načrtovanja, pri kateri ima otrok težave pri načrtovanju, organizaciji in izvedbi gibov, čeprav so mišice in intelektualne sposobnosti lahko povsem ustrezne. Otroci z dispraksijo so pogosto nerodni, počasnejši pri oblačenju, pisanju ali športnih dejavnostih, težave pa se lahko kažejo tudi na področju govora in fine motorike.

Pri otrocih z izrazitejšimi izzivi je smiselna vključitev v strokovno razvojno spremljanje, kot ga omogoča nevro razvojna ambulanta, kjer se celostno oceni gibalni, kognitivni in senzorični razvoj ter postavi temelje za nadaljnjo obravnavo.

Dispraksija - terapija - Reha Medical

Kako pogosto se dispraksija pojavlja skupaj z avtizmom?

Raziskave kažejo, da ima velik delež otrok z motnjami avtističnega spektra tudi težave na področju motoričnega planiranja. Pri teh otrocih se poleg socialno-komunikacijskih posebnosti pojavljajo še težave z ravnotežjem, koordinacijo in zaporedjem gibov.

Zato se dispraksija pogosto prepozna v okviru širšega spektra razvojnih razlik, povezanih z avtizmom in sorodnimi stanji, kot jih obravnava strokovna vsebina na temo avtizma pri otroku. Pomembno je poudariti, da prisotnost dispraksije ne pomeni hujše oblike avtizma, temveč zahteva dodatno prilagoditev terapevtskega pristopa.

Kakšno vlogo imajo težave s pozornostjo in impulzivnostjo?

Pri številnih otrocih z dispraksijo in avtizmom se pojavljajo tudi težave s pozornostjo, impulzivnostjo in samoregulacijo. Te značilnosti so pogosto povezane z nevrološkimi mehanizmi, ki vplivajo na načrtovanje gibanja, vzdrževanje pozornosti in organizacijo vedenja.

V takih primerih se klinična slika lahko prepleta s simptomi, značilnimi za motnje pozornosti, kot so opisane pri ADHD, zato je natančna diferencialna ocena ključna za pravilno usmeritev obravnave.

Zakaj je zgodnje prepoznavanje dispraksije tako pomembno?

Če dispraksija ni prepoznana pravočasno, se lahko otrok začne izogibati gibalnim dejavnostim, kar vodi v slabšo samozavest, socialni umik in sekundarne čustvene stiske. V šolskem okolju se težave pogosto napačno razlagajo kot lenoba ali pomanjkanje interesa.

Zgodnja strokovna obravnava omogoča:
• boljši razvoj motoričnih veščin
• prilagoditve v vrtcu in šoli
• zmanjšanje frustracij pri otroku
• večjo samostojnost pri vsakodnevnih opravilih

Dispraksija - terapija

Kako poteka obravnava dispraksije v praksi?

Obravnava dispraksije je vedno individualno prilagojena in temelji na natančni klinični oceni. Pomemben del predstavlja ciljno usmerjeno učenje gibov, izboljševanje telesne sheme ter senzorična integracija. Velik poudarek je tudi na prenosu naučenih strategij v vsakodnevno življenje.

Podrobnejši vpogled v značilnosti motoričnih težav in sodobne terapevtske pristope ponuja strokovna vsebina o razvojni motnji koordinacije oziroma dispraksiji, kjer je jasno razloženo, kako poteka diagnostika in terapija.

Kako se dispraksija kaže v vsakodnevnih opravilih?

Otroci z dispraksijo imajo pogosto največ težav pri nalogah, ki zahtevajo zaporedje gibov in natančno koordinacijo. To se lahko pokaže pri oblačenju, hranjenju, uporabi pribora, risanju ali pisanju. Pogosto potrebujejo več časa in več ponovitev, da določeno nalogo usvojijo, kar lahko vodi v frustracije in izogibanje dejavnostim. Pomembno je razumeti, da otrok pri tem ni nepozoren ali nemotiviran, temveč se sooča z realnimi nevrološkimi izzivi, ki vplivajo na organizacijo gibanja.

Kakšen je vpliv dispraksije na učenje in šolski uspeh?

V šolskem okolju se dispraksija pogosto odraža v slabši grafomotoriki, počasnem pisanju, težavah pri orientaciji na listu in pri športni vzgoji. Otrok lahko razume snov, a ima težave pri njenem zapisu ali praktični izvedbi. Zaradi tega je lahko neupravičeno ocenjen kot manj sposoben, kar negativno vpliva na njegovo samopodobo. Prilagoditve, kot so dodatni čas, drugačni načini preverjanja znanja in razumevajoč pristop učiteljev, so zato ključnega pomena.

Kako senzorične posebnosti vplivajo na dispraksijo in avtizem?

Pri otrocih z dispraksijo in avtizmom se pogosto pojavljajo tudi senzorične posebnosti, kot so preobčutljivost na zvok, dotik ali gibanje. Te dodatno otežujejo motorično učenje, saj otrok težje filtrira dražljaje iz okolja. Če je senzorno preobremenjen, se težje osredotoči na nalogo in gibanje. Zato je pomembno, da se terapija ne osredotoča zgolj na gib, temveč tudi na uravnavanje senzornega sistema in ustvarjanje varnega, predvidljivega okolja.

Zakaj je multidisciplinarni pristop pri obravnavi tako pomemben?

Ker se dispraksija pogosto prepleta z avtizmom, težavami s pozornostjo, govorom in čustveno regulacijo, je najučinkovitejša obravnava tista, ki vključuje več strokovnjakov. Sodelovanje razvojne ambulante, fizioterapevtov, delovnih in senzornih terapevtov, logopedov in psihologov omogoča celosten vpogled v otrokovo funkcioniranje. Tak pristop preprečuje, da bi se obravnavali le posamezni simptomi, namesto celotnega otroka.

Kako lahko starši doma podprejo otroka z dispraksijo?

Domače okolje ima izjemno velik vpliv na otrokov napredek. Starši lahko pomagajo z jasnimi navodili, razdelitvijo nalog na manjše korake in spodbujanjem brez pritiska na popolnost. Pomembno je pohvaliti trud, ne le rezultat, ter otroku omogočiti dovolj časa za učenje. Strukturiran dnevni ritem, ponavljanje in mirno okolje otroku dajejo občutek varnosti, kar pozitivno vpliva tako na motoriko kot na čustveno stabilnost.

Vloga staršev in okolja pri otroku z dispraksijo in avtizmom

Starši imajo ključno vlogo pri prepoznavanju zgodnjih znakov in vzpostavljanju podpornega okolja. Pomembno je, da otrok doživlja razumevanje, jasne strukture in dovolj priložnosti za učenje skozi izkušnjo. Sodelovanje med starši in razvojno ambulanto,  terapevti in vzgojno-izobraževalnimi ustanovami bistveno poveča učinkovitost obravnave in dolgoročno izboljša otrokovo kakovost življenja.